Kijk eerst of familie of vrienden u kunnen helpen. Of huur zelf hulp in. Lukt dat niet? Dan helpt de gemeente u.
Heeft u hulp nodig, maar lukt het u niet om dit zelf te regelen? Vraag dan hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Een onafhankelijk cliëntondersteuner vindt u bij:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Zit jij ergens mee? Kom jij er zelf niet uit? Dan gaan we samen met jou aan de slag. Wij ondersteunen je bijvoorbeeld bij het op orde brengen van je financiën, schulden, je minder alleen voelen, omgaan met een echtscheiding of opvoedingsvragen. Of bij vragen over werk of school, beter in je vel zitten, omgaan met stress, als mantelzorger overeind blijven, zorgen over iemand of ruzie met je buren oplossen.
Ook voor andere vragen kun je bij ons terecht. We hebben een groot netwerk, dus als wij je niet zelf kunnen ondersteunen, geven we je advies over waar je ondersteuning kunt krijgen die bij jou past. Onze ondersteuning kost je niets.
Sensire en Verian leveren de schakelwijkverpleegkundigen voor de gemeente Zutphen. Zij zijn werkzaam voor een organisatie, maar in de functie van schakelwijkverpleegkundige onafhankelijk.
De drie schakelwijkverpleegkundigen binnen de gemeente Zutphen zijn:
Als schakelwijkverpleegkundigen kunnen zij worden ingezet bij de inwoners van Zutphen, waar nog geen professionele zorg betrokken is, maar waar wel zorgen over zijn.
Zij gaan na een aanmelding uit voorzorg op huisbezoek en kijken samen met de inwoner welke mogelijkheden en oplossingen er zijn voor hun vraag. Ze proberen maatwerk te leveren, zodat mensen zelf hun leven weer op een zelfstandige, prettige, verantwoordelijke en comfortabele manier oppakken en kunnen blijven meedoen in de maatschappij. De ondersteuning van de schakelwijkverpleegkundigen is kortdurend en er wordt allereerst uitgegaan van iemands eigen mogelijkheden en die van hun omgeving. Indien nodig maken ze gebruik van de vele contacten die zij hebben met alle professionele/ vrijwillige instanties en de gemeente. Ze werken met subsidie van het Zilveren Kruis en zijn daardoor onafhankelijk van zorgorganisaties.
Soms heeft u extra hulp en zorg nodig om zelfstandig te kunnen wonen. De gemeente helpt bij het krijgen van de juiste zorg. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nodig heeft. De gemeente besluit welke ondersteuning u krijgt. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
Geld voor zorg in huis komt van de gemeente. De gemeente geeft op twee manieren geld.
Bent u 18 jaar of ouder, dan betaalt u een eigen bijdrage voor de kosten van de zorg in huis. Bereken de hoogte van de eigen bijdrage op de website van het CAK.
Vraag hulp aan het Sociaal wijkteam. Of neem contact op met het Wmo Zorg-loket. Samen kijkt u welke hulp u nodig heeft.
Telefonisch bereikbaar op werkdagen 8.30 - 12.00
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is. Neem voor cliëntondersteuning contact op met MEE Samen.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Neem daarvoor contact op met MEE Samen.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Inloopspreekuur:
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.