Vrijwilligerswerk wordt niet betaald, maar geeft veel voldoening. U doet nieuwe ervaring op en leert nieuwe mensen kennen.
U kunt zelf contact opnemen met een organisatie waar u vrijwilligerswerk voor wilt doen.
Kijk op de websites van WeHelpen, NL voor elkaar en op Vrijwilligers Vacaturebank Zutphen.
De gemeente Zutphen heeft een collectieve vrijwilligersverzekering afgesloten voor inwoners. Deze verzekering geldt ook voor mantelzorgers. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente.
Heeft u schade? Meld het via de website van de gemeente.
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. De organisatie waar u vrijwilligerswerk gaat doen kan erom vragen. Met de VOG laat u zien dat uw gedrag in het verleden geen probleem is voor het vrijwilligerswerk.
Voor vrijwilligers is de VOG soms gratis. Kijk voor informatie op de website van Justis.
Vraag aan de organisatie waar u werkt of zij de aanvraag online voor u kunnen klaarzetten. Kan de organisatie dit niet? Vul dan het aanvraagformulier in.
Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij de gemeente of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.
Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij de gemeente of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.
Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl.
Heeft u vragen? Neem contact op met de afdeling Zorg en inkomen van de gemeente Zutphen. U kunt ook langsgaan. Of bel met het Sociaal wijkteam.
Toets 1 in het keuzemenu voor het sociaal wijkteam. Gratis en zonder verwijzing.
Voor openingstijden: zie www.zutphen.nl/contact/openingstijden
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is. Neem voor cliëntondersteuning contact op met MEE Samen.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.