Verandert er iets aan uw woonsituatie, of aan inkomsten of aan de samenstelling van uw gezin (u gaat bijvoorbeeld scheiden, partner overlijdt of u gaat samenwonen)? Geef veranderingen meteen door aan UWV of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.
Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van UWV of neem contact op met de gemeente.
Als u een vaste baan heeft, betaalt uw werkgever uw salaris door tot uw contract afloopt. Maar niet langer dan 2 jaar. Bent u na 2 jaar nog ziek? Vraag dan een WIA-uitkering aan bij UWV.
Bent u ziek maar heeft u geen vaste baan? Misschien heeft u recht op een Ziektewet-uitkering. U vraagt deze aan bij UWV. Na 2 jaar stopt uw Ziektewet-uitkering. Bent u nog ziek? Vraag dan een WIA-uitkering aan bij UWV.
Wajong is een uitkering voor mensen die op jonge leeftijd een ziekte of handicap kregen. En daardoor minder mogelijkheden hebben om te werken.
Kijk op de website van UWV voor informatie over WIA, Ziektewet en Wajong.
Heeft u vragen? Neem contact op met de afdeling Zorg en inkomen van de gemeente Zutphen.
Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij de gemeente of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.
Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij de gemeente of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.
Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl.
Heeft u vragen? Neem contact op met de afdeling Zorg en inkomen van de gemeente Zutphen. U kunt ook langsgaan. Of bel met het Sociaal wijkteam.
Toets 1 in het keuzemenu voor het sociaal wijkteam. Gratis en zonder verwijzing.
Voor openingstijden: zie www.zutphen.nl/contact/openingstijden
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is. Neem voor cliëntondersteuning contact op met MEE Samen.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Neem daarvoor contact op met MEE Samen.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Inloopspreekuur:
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.