Soms zijn aanpassingen aan uw huis nodig. Bijvoorbeeld als u door ouderdom, ziekte of een handicap moeite heeft met lopen en bewegen.
Aanpassingen in huis zijn bijvoorbeeld:
Lukt het aanpassen van uw woning u niet zelf? Vraag uw familie, vrienden of buren om hulp. Of schakel een vrijwilliger of vakmensen in. Als u uw woning huurt, zijn er regels voor wat u wel en niet mag aanpassen. Ook kan uw verhuurder u mogelijk helpen.
Kijk ook op de website Mijn Huis Op Maat voor tips en informatie. U kunt ook vragen of 1 van de woonadviseurs bij u langskomt. Samen loopt u uw huis door en kijkt u naar de mogelijkheden. Vraag het bezoek aan via de website.
De gemeente vergoedt soms aanpassingen die nodig zijn om zelfstandig te blijven wonen. Maar niet alles. Ook is er een eigen bijdrage. Vraag het WMO Zorg-loket om meer informatie.
Meld de plekken waar u zich onveilig voelt bij een wijk- of buurtagent. Geef het door aan de gemeente als de straatverlichting niet werkt. Of maak een (anonieme) melding als u iets hoort of ziet waar u zich niet prettig bij voelt.
Voelt u zich onveilig omdat u iets naars heeft meegemaakt zoals een inbraak, brand of geweld? Praat over uw gevoelens. Bel bijvoorbeeld De Luisterlijn. Slachtofferhulp kan u ook helpen.
Kijk ook naar de mogelijkheden om uw huis beter te beveiligen. Op de website van de brandweer staan tips om brand te voorkomen. Op de website Maak het ze niet te makkelijk vindt u tips tegen inbraak.
Steeds meer buurten hebben WhatsApp Buurtpreventie. Via een WhatsApp-groep wisselt u gratis informatie uit over uw buurt. Bijvoorbeeld over een inbraak of iemand die zich verdacht gedraagt. Zo helpt u mee aan een veiligere buurt en kunt u inbraken voorkomen.
Heeft u problemen met de buren? Perspectief Zutphen biedt buurtbemiddeling aan. Neem contact op of kijk op de website voor meer informatie.
Openingstijden: ma t/m vr 9.00 - 17.00 uur.
Biedt emotionele hulp, begeleiding in het strafproces en hulp bij schadevergoeding.
Dag en nacht een luisterend oor
Personenalarmering is een alarmeringssysteem om bij nood hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld als u in huis bent gevallen of u zich plotseling niet goed voelt. U kunt dag en nacht een meldpost waarschuwen. Dit doet u via een knop in uw huis of via een zender om uw nek, pols of broekriem. Of u gebruikt een mobiele telefoon.
Heeft u personenalarmering nodig? Informeer bij uw zorgverzekeraar of u een deel van de kosten vergoed krijgt. Soms helpt de gemeente met de kosten.
U kunt personenalarmering aanvragen bij thuiszorgorganisaties.
Wilt u meer informatie over personenalarmering? Vraag ernaar bij Sensire of Kruiswerk Achterhoek en Liemers. Hier kunt u ook personenalarmering aanvragen.
Heeft u weinig geld en wilt u personenalarmering aanvragen? Misschien komt u in aanmerking komt voor bijzondere bijstand. Neem hiervoor contact op met de afdeling Zorg en inkomen van de gemeente Zutphen. Of kijk op de website van de gemeente bij Bijzondere bijstand voor meer informatie.
Voor openingstijden: zie www.zutphen.nl/contact/openingstijden
Probeer de problemen eerst zelf met uw buren te bespreken. Op de website Problemen met je buren vindt u informatie en tips. De website van de politie vertelt wat u kunt doen bij geluidsoverlast van uw buren.
Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met Perspectief Buurtbemiddeling. Getrainde vrijwilligers helpen om problemen met de buren en overlast samen op te lossen. De bemiddelaars zijn onpartijdig. Alles wat u vertelt behandelen zij vertrouwelijk. Ze helpen buren met elkaar in contact te laten komen en de communicatie op gang te brengen of te herstellen.
Woonoverlast komt steeds vaker voor en burenruzies kunnen allerlei oorzaken hebben. Gelukkig is er veel in de wet geregeld. Op https://www.wa.nl/