Eigen vervoermiddel

Kijk of u uw eigen vervoermiddel (zoals een auto of een fiets) kunt aanpassen voordat u iets nieuws koopt. Op de Hulpmiddelenwijzer van Vilans ziet u wat er mogelijk is.

Is het aanpassen van een normaal vervoermiddel niet genoeg? Misschien is een ander vervoermiddel beter voor u. Bijvoorbeeld een scootmobiel, een elektrische fiets of een rolstoelgeschikte auto.

Bent u 75 jaar of ouder en rijdt u auto? Dan moet u bij uw rijbewijsverlenging gekeurd worden. Kijk op de website van het CBR voor meer informatie.

Neem contact op met het WMO Zorg-loket. Zij kunnen u adviseren. U kunt ook langskomen voor informatie en advies.

Of vraag advies en informatie bij een Thuiszorgwinkel.

Gemeente Zutphen - WMO Zorg-loket

Telefonisch bereikbaar op werkdagen 8.30 - 12-30

Bezoekadres
Henri Dunantweg 1
7201 EV Zutphen

Postadres
Postbus 41
7200 AA Zutphen

E-mailadres
wmo@zutphen.nl

Telefoonnummer
0575 - 595 760

Thuiszorgwinkel Zutphen

Bezoekadres
Den Elterweg 77
7207 AE Zutphen

Telefoonnummer
088 102 01 00

CBR - rijbewijskeuring

Telefoonnummer
0900 02 10

Hulpmiddelenwijzer Vilans - vervoer


Een parkeerkaart voor gehandicapten vraagt u aan bij de gemeente. De kaart staat op naam van de gehandicapte. Er hoeft dus geen kenteken op te staan.

Een parkeerplaats voor gehandicapten vraagt u ook aan bij de gemeente. De parkeerplaats kunt u alleen aanvragen als u al een parkeerkaart voor gehandicapten heeft. De parkeerplaats is gekoppeld aan uw kenteken. Alleen uw voertuig mag hier parkeren.

Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente.

Gemeente Zutphen - gehandicaptenparkeerkaart

Gemeente Zutphen - gehandicaptenparkeerplaats


Heeft u hulp nodig, maar lukt het u niet om dit zelf te regelen? Vraag dan hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Een onafhankelijk cliëntondersteuner vindt u bij:

  • MEE Oost
  • Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

Telefoonnummer
06 21316682

Perspectief Zutphen - ik zoek hulp

Zit jij ergens mee? Kom jij er zelf niet uit? Dan gaan we samen met jou aan de slag. Wij ondersteunen je bijvoorbeeld bij het op orde brengen van je financiën, schulden, je minder alleen voelen, omgaan met een echtscheiding of opvoedingsvragen. Of bij vragen over werk of school, beter in je vel zitten, omgaan met stress, als mantelzorger overeind blijven, zorgen over iemand of ruzie met je buren oplossen. Ook voor andere vragen kun je bij ons terecht. We hebben een groot netwerk, dus als wij je niet zelf kunnen ondersteunen, geven we je advies over waar je ondersteuning kunt krijgen die bij jou past. Onze ondersteuning kost je niets.

Schakelwijkverpleegkundigen Zutphen

Sensire (link naar www.sensire.nl) en Verian (link naar www.verian.nl) leveren de schakelwijkverpleegkundigen voor de gemeente Zutphen. Zij zijn werkzaam voor een organisatie, maar in de functie van schakelwijkverpleegkundige onafhankelijk. De drie schakelwijkverpleegkundigen binnen de gemeente Zutphen zijn: Thea Vorenkamp06 10880106 Karen Gieling06 20014273 Lenneke Bosscher06 10277446 Als schakelwijkverpleegkundigen kunnen zij worden ingezet bij de inwoners van Zutphen, waar nog geen professionele zorg betrokken is, maar waar wel zorgen over zijn. Zij gaan na een aanmelding uit voorzorg op huisbezoek en kijken samen met de inwoner welke mogelijkheden en oplossingen er zijn voor hun vraag. Ze proberen maatwerk te leveren, zodat mensen zelf hun leven weer op een zelfstandige, prettige, verantwoordelijke en comfortabele manier oppakken en kunnen blijven meedoen in de maatschappij. De ondersteuning van de schakelwijkverpleegkundigen is kortdurend en er wordt allereerst uitgegaan van iemands eigen mogelijkheden en die van hun omgeving. Indien nodig maken ze gebruik van de vele contacten die zij hebben met alle professionele/ vrijwillige instanties en de gemeente. Ze werken met subsidie van het Zilveren Kruis en zijn daardoor onafhankelijk van zorgorganisaties.

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is. Neem voor cliëntondersteuning contact op met MEE Oost.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555