In gesprek met de gemeente

De gemeente kan u helpen op verschillende manieren. Of u ondersteuning krijgt van de gemeente hangt af van uw persoonlijke situatie. Ook welke ondersteuning u krijgt hangt daar van af.

Het contact met de gemeente gaat zo:

  • U meldt zich bij de gemeente voor een gesprek over ondersteuning. Dat gesprek heet een keukentafelgesprek.
  • Samen met de gemeente bespreekt u:
    • uw situatie
    • wat u zelf kunt doen
    • wat familie, vrienden en buren kunnen doen
    • welke zorg en ondersteuning u wilt
  • De gemeente besluit of u ondersteuning van de gemeente nodig heeft of andere ondersteuning.
  • De gemeente besluit welke ondersteuning u krijgt.

Er zijn verschillende soorten ondersteuning. Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, verzorging aan huis, aanpassingen aan uw huis of een scootmobiel.

Vindt u het moeilijk om een keukentafelgesprek te voeren? Vraag hulp aan een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner helpt u het gesprek voor te bereiden en kan met u mee naar het keukentafelgesprek. Hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

Een onafhankelijk cliëntondersteuner vindt u bij MEE Oost of Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning.

De Brede Adviesraad Sociaal Domein Zutphen (BASD) komt op voor de belangen van gehandicapten, chronisch zieken en ouderen. De BASD geeft advies aan de gemeente over jeugdzorg, dagbesteding, Wmo, armoede en schulden.

Brede Adviesraad Sociaal Domein Zutphen (BASD)

Gemeente Zutphen - WMO Zorg-loket

Telefonisch bereikbaar op werkdagen 8.30 - 12-30

Bezoekadres
Henri Dunantweg 1
7201 EV Zutphen

Postadres
Postbus 41
7200 AA Zutphen

E-mailadres
wmo@zutphen.nl

Telefoonnummer
14 0575

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

Telefoonnummer
06 21316682


Heeft u recht op hulp van de gemeente? Dan krijgt u meestal een Wmo-voorziening. Die is bedoeld om te zorgen dat u langer thuis kunt blijven wonen. En dat u de dagelijkse dingen kunt blijven doen. Een Wmo-voorziening kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • een woonvoorziening: zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening: zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • huishoudelijke hulp
  • begeleiding en dagbesteding
  • kortdurend verblijf

Een Wmo-voorziening is een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening:

  • Een algemene voorziening is voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan een boodschappendienst.
  • Een maatwerkvoorziening is een voorziening speciaal voor u. De voorziening wordt dan op uw situatie afgestemd. Bijvoorbeeld een aanpassing in uw woning.

Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. Op de website van de gemeente vindt u meer informatie.

Gemeente Zutphen - WMO Zorg-loket

Telefonisch bereikbaar op werkdagen 8.30 - 12-30

Bezoekadres
Henri Dunantweg 1
7201 EV Zutphen

Postadres
Postbus 41
7200 AA Zutphen

E-mailadres
wmo@zutphen.nl

Telefoonnummer
14 0575


Een algemene voorziening is hulp waarvoor u geen advies van de gemeente nodig heeft. Deze hulp koopt u zelf of vraagt u zelf aan. Bijvoorbeeld:

  • maaltijdservice
  • boodschappendienst
  • hulp van een vrijwilliger
  • (ondersteuning voor) mantelzorg

Misschien moet u een bijdrage betalen voor deze voorzieningen. Vraag ernaar bij de gemeente.

Voor hulp neemt u contact op met het Sociaal wijkteam.

Gemeente Zutphen - zorg en inkomen

Voor openingstijden: zie www.zutphen.nl/contact/openingstijden

Bezoekadres
's-Gravenhof 2
7201 DN Zutphen

Postadres
Postbus 41
7200 AA Zutphen

E-mailadres
info@zutphen.nl

Telefoonnummer
14 0575

Sociaal wijkteam

Toets 1 in het keuzemenu voor het sociaal wijkteam. Gratis en zonder verwijzing.

Telefoonnummer
0575 51 96 13


Heeft u hulp nodig, maar lukt het u niet om dit zelf te regelen? Vraag dan hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Een onafhankelijk cliëntondersteuner vindt u bij:

  • MEE Oost
  • Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

Telefoonnummer
06 21316682

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630


Geef veranderingen altijd door aan de gemeente. Bijvoorbeeld een nieuw adres of een verandering van het aantal mensen waarmee u samenwoont. Maar ook als uw gezondheid beter of slechter is geworden. Of als u andere hulp nodig heeft.

Gemeente Zutphen - zorg en inkomen

Voor openingstijden: zie www.zutphen.nl/contact/openingstijden

Bezoekadres
's-Gravenhof 2
7201 DN Zutphen

Postadres
Postbus 41
7200 AA Zutphen

E-mailadres
info@zutphen.nl

Telefoonnummer
14 0575


U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Neem daarvoor contact op met MEE Oost.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Juridisch Loket Zutphen

Inloopspreekuur: di 14.00 - 16.00 uur do 9.00 - 11.00 uur

Bezoekadres
Polsbroekpassage 3
7201 CE Zutphen

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is. Neem voor cliëntondersteuning contact op met MEE Oost.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555