Pgb en zorgplan

De gemeente biedt op 2 manieren hulp voor Wmo-zorg:

  • zorg in natura: de gemeente kiest welke zorg u krijgt en betaalt de zorg.
  • persoonsgebonden budget (pgb): dit is geld waarmee u zelf zorg of hulp inkoopt. U kiest dan zelf welke zorg u krijgt en van wie. U vraagt een pgb aan bij de gemeente. De gemeente beslist of u het geld krijgt. Beslist de gemeente dat u geen pgb krijgt? Dan kunt u toch nog kiezen voor zorg in natura.

Bent u 18 jaar of ouder? Dan betaalt u een eigen bijdrage voor de zorg. Lees meer over de eigen bijdrage op de website van de Rijksoverheid.

Op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) staat meer informatie over het pgb. Per Saldo is de vereniging voor mensen met een pgb. Op de website vindt u informatie en advies.

Of kijk op de websites Regelhulp en PGB.nl.

PGB.nl

Website
www.pgb.nl

Verpleeg Collectief particuliere thuiszorg - stappenplan aanvragen pgb

Bezoekadres
Gerard ter Borchlaan 12
7242 DL Lochem

Telefoonnummer
0573 700 232

Per Saldo

Postadres
Postbus 19161
3501 DD Utrecht

Website
www.pgb.nl

Regelhulp - persoonsgebonden budget (pgb)

Rijksoverheid - Wmo

Sociale Verzekeringsbank - pgb

Website
www.svb.nl/pgb


In een zorgplan staan afspraken over uw zorg en ondersteuning. U heeft een zorgplan als u een persoonsgebonden budget (pgb) of Wmo-ondersteuning krijgt.

U maakt het zorgplan samen met de organisatie die de zorg geeft. In het plan staan bijvoorbeeld afspraken over:

  • wat u zelf wilt doen
  • waar u hulp bij wilt
  • welke zorg u krijgt
  • van wie u zorg krijgt
  • op welke tijden u zorg krijgt

Het zorgplan is onderdeel van uw zorgdossier. De zorgorganisatie zet in dit dossier alle informatie die voor uw zorg belangrijk is. Zoals uw medicijnen en de gegevens van uw artsen.


Het zorgplan moet altijd passen bij uw wensen en situatie. Met de zorgorganisatie bespreekt u regelmatig of de afspraken nog aansluiten. Als u samen nieuwe afspraken maakt, komen die in het zorgplan.

U mag altijd uw zorgplan bekijken en vragen om aanpassingen.


Heeft u hulp nodig, maar lukt het u niet om dit zelf te regelen? Vraag dan hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Een onafhankelijk cliëntondersteuner vindt u bij:

  • MEE Oost
  • Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

Telefoonnummer
06 21316682

Perspectief Zutphen - ik zoek hulp

Zit jij ergens mee? Kom jij er zelf niet uit? Dan gaan we samen met jou aan de slag. Wij ondersteunen je bijvoorbeeld bij het op orde brengen van je financiën, schulden, je minder alleen voelen, omgaan met een echtscheiding of opvoedingsvragen. Of bij vragen over werk of school, beter in je vel zitten, omgaan met stress, als mantelzorger overeind blijven, zorgen over iemand of ruzie met je buren oplossen. Ook voor andere vragen kun je bij ons terecht. We hebben een groot netwerk, dus als wij je niet zelf kunnen ondersteunen, geven we je advies over waar je ondersteuning kunt krijgen die bij jou past. Onze ondersteuning kost je niets.

Schakelwijkverpleegkundigen Zutphen

Sensire (link naar www.sensire.nl) en Verian (link naar www.verian.nl) leveren de schakelwijkverpleegkundigen voor de gemeente Zutphen. Zij zijn werkzaam voor een organisatie, maar in de functie van schakelwijkverpleegkundige onafhankelijk. De drie schakelwijkverpleegkundigen binnen de gemeente Zutphen zijn: Thea Vorenkamp06 10880106 Karen Gieling06 20014273 Lenneke Bosscher06 10277446 Als schakelwijkverpleegkundigen kunnen zij worden ingezet bij de inwoners van Zutphen, waar nog geen professionele zorg betrokken is, maar waar wel zorgen over zijn. Zij gaan na een aanmelding uit voorzorg op huisbezoek en kijken samen met de inwoner welke mogelijkheden en oplossingen er zijn voor hun vraag. Ze proberen maatwerk te leveren, zodat mensen zelf hun leven weer op een zelfstandige, prettige, verantwoordelijke en comfortabele manier oppakken en kunnen blijven meedoen in de maatschappij. De ondersteuning van de schakelwijkverpleegkundigen is kortdurend en er wordt allereerst uitgegaan van iemands eigen mogelijkheden en die van hun omgeving. Indien nodig maken ze gebruik van de vele contacten die zij hebben met alle professionele/ vrijwillige instanties en de gemeente. Ze werken met subsidie van het Zilveren Kruis en zijn daardoor onafhankelijk van zorgorganisaties.

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630


U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Neem daarvoor contact op met MEE Oost.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Juridisch Loket Zutphen (Warnsveld)

Inloopspreekuur: do 9.00 - 11.00 uur

Bezoekadres
’t Warnshuus, Dreiumme 43
7232 CN Warnsveld

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is. Neem voor cliëntondersteuning contact op met MEE Oost.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555