Geld voor wonen

Heeft u hulp nodig, maar lukt het u niet om dit zelf te regelen? Vraag dan hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Een onafhankelijk cliëntondersteuner vindt u bij:

  • MEE Samen
  • Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

MEE Samen - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.meesamen.nl/
E-mailadres
info@meesamen.nl
Telefoonnummer
088 633 0633

Perspectief Zutphen - ik zoek hulp

Zit jij ergens mee? Kom jij er zelf niet uit? Dan gaan we samen met jou aan de slag. Wij ondersteunen je bijvoorbeeld bij het op orde brengen van je financiën, schulden, je minder alleen voelen, omgaan met een echtscheiding of opvoedingsvragen. Of bij vragen over werk of school, beter in je vel zitten, omgaan met stress, als mantelzorger overeind blijven, zorgen over iemand of ruzie met je buren oplossen.

Ook voor andere vragen kun je bij ons terecht. We hebben een groot netwerk, dus als wij je niet zelf kunnen ondersteunen, geven we je advies over waar je ondersteuning kunt krijgen die bij jou past. Onze ondersteuning kost je niets.

Website
https://www.perspectiefzutphen.nl/ik-zoek-hulp/

Schakelwijkverpleegkundigen Zutphen

Sensire en Verian leveren de schakelwijkverpleegkundigen voor de gemeente Zutphen. Zij zijn werkzaam voor een organisatie, maar in de functie van schakelwijkverpleegkundige onafhankelijk.

De drie schakelwijkverpleegkundigen binnen de gemeente Zutphen zijn:

  • Thea Vorenkamp
    06 10880106
  • Karen Gieling
    06 20014273
  • Lenneke Bosscher
    06 10277446

Als schakelwijkverpleegkundigen kunnen zij worden ingezet bij de inwoners van Zutphen, waar nog geen professionele zorg betrokken is, maar waar wel zorgen over zijn.

Zij gaan na een aanmelding uit voorzorg op huisbezoek en kijken samen met de inwoner welke mogelijkheden en oplossingen er zijn voor hun vraag. Ze proberen maatwerk te leveren, zodat mensen zelf hun leven weer op een zelfstandige, prettige, verantwoordelijke en comfortabele manier oppakken en kunnen blijven meedoen in de maatschappij. De ondersteuning van de schakelwijkverpleegkundigen is kortdurend en er wordt allereerst uitgegaan van iemands eigen mogelijkheden en die van hun omgeving. Indien nodig maken ze gebruik van de vele contacten die zij hebben met alle professionele/ vrijwillige instanties en de gemeente. Ze werken met subsidie van het Zilveren Kruis en zijn daardoor onafhankelijk van zorgorganisaties.

Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

Website
www.hulpbijzorgoost.nl
E-mailadres
info@hulpbijzorgoost.nl
Telefoonnummer
06 21316682

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

Als u (tijdelijk) de kosten van het wonen niet kunt betalen, komt u misschien in aanmerking voor een regeling van de Rijksoverheid of uw gemeente. Er gelden altijd regels en voorwaarden voor deze hulp. Vraag uw gemeente om meer informatie. Of kijk op de website van de Belastingdienst.

Huurtoeslag

Huurtoeslag is geld van de Rijksoverheid om uw huur te helpen betalen. Huurtoeslag is bedoeld voor mensen met een laag inkomen. U vraagt huurtoeslag aan bij de Belastingdienst. U kunt uw huurtoeslag voor dit jaar aanvragen tot 1 september volgend jaar.

Of u recht heeft op huurtoeslag hangt onder andere af van:

  • de hoogte van uw huur
  • het inkomen van u en de mensen met wie u samenwoont
  • uw leeftijd
  • hoe u woont

Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie.

 

Woonkostentoeslag

Is uw inkomen plotseling gedaald door bijvoorbeeld ziekte of werkloosheid en kunt u uw huur of hypotheek niet meer betalen? Misschien kunt u woonkostentoeslag krijgen. Dat is een tijdelijke bijdrage van de gemeente.

Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand. U vraagt het aan bij de gemeente.

 

Bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand is geld van de gemeente om u te helpen als u bijzondere kosten heeft. U heeft zelf te weinig inkomen om deze kosten te betalen. Voorbeelden van kosten voor wonen zijn:

  • verhuiskosten voor bijzondere situaties
  • woonkostentoeslag (zie hierboven)

Voor spullen en inrichtingskosten krijgt u geen bijzondere bijstand. U moet hiervoor sparen. Of u kunt u een lening aanvragen bij de kredietbank. Krijgt u geen lening? Misschien dat de gemeente dan toch bijzonder bijstand verstrekt. Het is dan altijd een lening.Vraag om meer informatie bij de gemeente.

Of uw kosten bijzonder zijn, hangt af van uw situatie. Daarom wordt elke aanvraag apart bekeken en beoordeeld. Iedereen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het maakt niet uit of u werkt, een uitkering krijgt of een pensioen. De hoogte van uw inkomen is wel belangrijk.

Bijzondere bijstand vraagt u aan bij de gemeente. Kijk voor uitleg op de website van de gemeente. Geef het geld nog niet uit.

 

Verhuiskostenvergoeding

Moet u door een slechte gezondheid of een beperking verhuizen naar een andere woning, zoals een aangepaste woning of een seniorenwoning? Dan krijgt u misschien een verhuiskostenvergoeding. Maak een afspraak met de afdeling Zorg en Inkomen van de gemeente.

 

Kwijtschelding gemeentebelastingen

Kunt u de gemeentebelastingen zoals afvalstoffenheffing en onroerendezaakbelasting niet betalen? De gemeente kan de belasting kwijtschelden. U hoeft dan niet te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen als u een laag inkomen heeft en geen spaargeld. Vraag Tribuut om meer informatie. Op de website van Tribuut kunt u de kwijtschelding ook aanvragen.

Moet u wel betalen? U kunt de gemeentebelasting ook in delen betalen. Lukt dit niet? Vraag dan een betalingsregeling aan.

 

Individuele inkomenstoeslag

Individuele inkomenstoeslag is geld van de gemeente voor mensen die langere tijd een laag inkomen hebben. U bepaalt zelf waar u het geld aan uitgeeft. Bijvoorbeeld aan een nieuwe wasmachine of klussen in uw huis. Of u gebruikt de individuele inkomenstoeslag voor het betalen van rekeningen, zoals de huur.

U kunt de toeslag 1 keer per 12 maanden aanvragen. Of u recht heeft op individuele inkomenstoeslag, hangt bijvoorbeeld af van:

  • de hoogte van uw inkomen
  • uw leeftijd
  • uw kans op het krijgen van een baan of hogere inkomsten

U vraagt individuele inkomenstoeslag aan bij de gemeente.

 

Belastingdienst - huurtoeslag

Website
www.belastingdienst.nl/huurtoeslag
Telefoonnummer
0800 05 43

Gemeente Zutphen - zorg en inkomen

Voor openingstijden: zie www.zutphen.nl/contact/openingstijden

Bezoekadres
's-Gravenhof 2
7201 DN Zutphen
Postadres
Postbus 41
7200 AA Zutphen
Website
www.zutphen.nl/zorgeninkomen
E-mailadres
info@zutphen.nl
Telefoonnummer
14 0575

Gemeente Zutphen - bijzondere bijstand

Website
www.zutphen.nl/inkomensondersteuning/bijzondere-bijstand

Tribuut - kwijtschelding

Postadres
Postbus 280
8160 AG Epe
Website
www.tribuut.nl/zutphen-info-kwijtschelding
E-mailadres
info@tribuut.nl
Telefoonnummer
055 580 22 22

Gemeente Zutphen - individuele inkomenstoeslag

Bezoekadres
Henri Dunantweg 1
7201 EV Zutphen
Postadres
Postbus 41
7200 AA Zutphen
Website
www.zutphen.nl/inkomensondersteuning/Individuele-inkomenstoeslag
E-mailadres
info@zutphen.nl
Telefoonnummer
14 0575

Gemeente Zutphen - woonkostentoeslag

Website
www.zutphen.nl/inkomensondersteuning/bijdrage-huur-hypotheek

Misschien gaat u meer of minder verdienen, samenwonen of krijgt u een kind. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de Belastingdienst of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.

Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van de Belastingdienst of neem contact op met de gemeente.

Gemeente Zutphen

Bezoekadres
's Gravenhof 2
7201 DN Zutphen
Postadres
Postbus 41
7200 AA Zutphen
Website
www.zutphen.nl
E-mailadres
info@zutphen.nl
Telefoonnummer
14 0575

Belastingdienst - wijziging doorgeven

Website
www.belastingdienst.nl/wijziging-doorgeven

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is. Neem voor cliëntondersteuning contact op met MEE Samen.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

MEE Samen - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.meesamen.nl/
E-mailadres
info@meesamen.nl
Telefoonnummer
088 633 0633

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Neem daarvoor contact op met MEE Samen.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Juridisch Loket Zutphen (Warnsveld)

Inloopspreekuur:

  • do 9.00 - 11.00 uur

Bezoekadres
’t Warnshuus, Dreiumme 43
7232 CN Warnsveld
Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0900 80 20 (€ 0,10 per minuut)

MEE Samen - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.meesamen.nl/
E-mailadres
info@meesamen.nl
Telefoonnummer
088 633 0633

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)